Onze verbazing
Het gebrek aan concurrentie tussen de levensverzekeraars heeft ons verbaasd. Kijk alle commerciële uitingen van de afgelopen 20 jaar er maar op na: heel veel blije senioren op luxe zeiljachten, maar een vergelijking op tarieven vind je niet terug. Niet één. In een markt waar lage kosten zo belangrijk zijn, concurreerde geen aanbieder op prijs. Waar dat toe heeft geleid, is nu wel bekend: woekerpolissen, sprintplannen, winstverdriedubbelaars. Slechte producten met (absurd) hoge kosten. Het geld is verdwenen in het geldpakhuis van de corporate Dagobert Duck. Niet in de pensioenen of hypotheekaflossing van de klant.
Onze filosofie
Wij geloven heilig dat onze filosofie werkt. En die filosofie is simpel: wij willen ambassadeurs maken van onze klanten. Klanten die zó tevreden zijn, dat ze Brand New Day bij hun vrienden en familie aanraden. Hoe bereik je dat? Zéér lage kosten en ouderwets rennen voor de klant alsof je leven er vanaf hangt. Dan komen de klanten én de winst vanzelf. Want we zijn geen charitatieve instelling. Ook wij willen winst maken. Maar wel winst uit eerlijke handel. Net zoals de bakker op de hoek. Calvinistisch in onze kosten, Bourgondisch in onze service. Een prijsvechter met topdiensten. Dat is ons DNA. Daarmee gaan wij het winnen.
Ons bewijs
We weten waar we het over hebben. Dat onze filosofie werkt, hebben we al een keer bewezen. In 2000 hebben wij BinckBank opgericht. Met ons eigen geld, ‘vanaf de zolderkamer’. Binck was de eerste die het gevecht met de Grootbanken aanging en heeft de particuliere belegger bevrijd door hem en haar te ‘empoweren’: zelf toegang tot de beurs en realtime informatie. En sensationeel lage tarieven. Waar 1,5% kosten voor een simpele transactie de norm was, introduceerde Binck voor dezelfde transactie 0,1% aan kosten… 15x zo laag.
Nu is de markt voor zelfstandige beleggers volledig veranderd. Alle banken hebben hun tarieven verlaagd tot het niveau van Binck. Maar ze zijn te laat. De beleggers hebben gestemd met hun voeten. Mede door haar extreem goede (en bekroonde) service heeft Binck nu een marktaandeel van zo’n 65%.
Graag benadrukken we dat dit verhaal niet is opgetekend uit borstklopperij, maar ter illustratie van onze heilige overtuiging dat met een goede strategie en hard werken een inefficiënte markt, zelfs de grote markt voor levensverzekeringen, op z'n kop gezet kan worden.
Onze naam
Met de naam 'Brand New Day' willen we duidelijk maken dat er een nieuw financieel tijdperk is aangebroken. De naam is afgeleid van hetzelfde nummer uit de musical 'The Wiz', waarin wordt gezongen over een nieuwe periode van hoop die is aangebroken, een nieuw tijdperk nadat het kwade is verslagen… Inderdaad ietwat hoogdravend, maar wel een mooie metafoor voor onze intenties.
Onze directheid
Wij steken onze mening niet onder stoelen of banken. De verzekeraars verwijten ons dat. Die vinden dat we ‘het nest bevuilen’. Dat we niet bijdragen aan het vertrouwen van de consument in verzekeraars. Voor de duidelijkheid: wij hebben Brand New Day niet opgericht om het vertrouwen van de verzekeraars op te poetsen. Andere charitatieve doelen hebben onze voorkeur. De verzekeraars zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden uit het verleden (en de toekomst) en het beschaamde vertrouwen van de consument. Zij zijn dus zelf verantwoordelijk voor het herstellen van dat vertrouwen, en niet Brand New Day.
De verzekeringsbranche moet beseffen dat het een uitdager zoals Brand New Day over zichzelf heeft afgeroepen. Zij moet beseffen dat, juist door het gebrek aan (prijs)concurrentie, excessen zoals de woekerpolis konden ontstaan en voortduren. Voor elke markt is het van levensbelang dat er zelfcorrigerend vermogen is. Aanbieders moeten elkaar scherp houden en elkaar uitdagen. Op prijs, op product en op service. Alleen concurrentie zorgt ervoor dat het klantbelang centraal komt te staan. Mooie woorden en gedragsregels werken niet zo. Die prijsvergelijkingen van Brand New Day zijn dus niet alleen maar vervelend, maar ook noodzakelijk. Als er sprake was geweest van gezonde (prijs)concurrentie, was er waarschijnlijk nooit ruimte voor ons of een andere uitdager ontstaan. Wat zelfreflectie is dus op haar plaats in de kritiek op Brand New Day. Wij hebben overigens niks tegen verzekeraars... dat wordt vaak gedacht. Sterker nog, wij werken er op allerlei gebieden ook prettig mee samen. Maar dat weerhoudt ons niet van concurrentie.